Tuesday, October 14, 2014

Belajar secara berkumpulan

Belajar secara berkumpulan ialah belajar secara beramai-ramai di sesuatu tempat untuk membincangkan sesuatu pelajaran. Belajar secara berkumpulan mendatangkan banyak kebaikan kerana mampu membantu meningkatkan kefahaman tentang sesuatu pelajaran. Namun begitu, belajar secara berkumpulan juga mampu memberikan kesan buruk atau kurang efektif sekiranya ahli kumpulan tidak memberikan komitmen yang sepenuhnya. Oleh itu, setiap ahli kumpulan hendaklah mempunyai visi yang sama iaitu berkeinginan tinggi untuk belajar agar aktiviti belajar secara berkumpulan yang dilaksanakan lebih berkesan. Persoalan yang bermain di benak fikiran kita, apakah faedah-faedah belajar secara berkumpulan?
       
        Perbincangan pertama mengenai faedah belajar secara berkumpulan ialah ahli kumpulan dapat saling bertukar idea serta bantu membantu. Hal ini demikian kerana apabila belajar secara berkumpulan, kita dapat bertukar pendapat tentang sesuatu pelajaran antara satu sama lain. Sebagai contoh, setiap ahli akan mengajukan pendapat masing-masing dan pendapat tersebut akan dipertimbangkan oleh ahli kumpulan yang lain. Setiap ahli kumpulan juga akan bantu membantu antara satu sama lain tentang sebarang subjek yang mereka lemah dan bekerjasama bagai aur dengan tebing. Ahli kumpulan yang mahir dalam sesuatu subjek akan membantu ahli-ahli yang lain dengan menerangkan dengan lebih terperinci tentang subjek tersebut. Berdasarkan mauduk yang dihuraikan, terbuktilah bahawa belajar secara berkumpulan mampu mendatangkan kebaikan kerana dapat bertukar idea serta bantu membantu.
    
         Faedah belajar secara  berkumpulan ialah pembelajaran menjadi aktif dan kreatif. Hal ini demikian kerana, aktiviti belajar secara berkumpulan mampu memberi peluang kepada setiap ahli untuk menyuarakan pendapat masing-masing. Dalam konteks ini, setiap ahli akan bergerak aktif dengan menyuarakan idea mereka. Sebagai contoh, setiap ahli kumpulan bersungguh-sungguh melontarkan buah fikiran masing-masing ketika mereka membincangkan isu rasuah. Pembelajaran menjadi kreatif kerana ahli kumpulan dapat menghasilkan sesuatu formula untuk memudahkan mereka mengingati sesuatu pelajaran. Berdasarkan hujah yang dihuraikan, terbuktilah bahawa belajar secara berkumpulan memberi banyak faedah kerana pembelajaran menjadi lebih kreatif dan aktif.
        
          Selain itu,pembelajaran menjadi lebih seronok dan tidak membosankan. Belajar secara berkumpulan memberikan suasana belajar yang menyeronokkan. Hal ini demikian kerana, seseorang pelajar akan dapat belajar atau membuat ulang kaji dengan perasaan yang ceria tanpa tekanan daripada guru-guru. Rakan-rakan juga merupakan orang yang paling dekat dengan pelajar selain ahli keluarga. Sebagai contoh, seseorang pelajar yang bersikap malu tidak berani untuk bertanya kepada guru apabila dia menghadapi masalah dalam pelajaran. Sebaliknya dia akan bertanya dan mengeluarkan buah fikiran di depan rakan-rakannya. Berdasarkan hujah yang dinyatakan, jelaslah bahawa belajar secara berkumpulan banyak manfaatnya kerana lebih seronok dan tidak membosankan.
        
           Seterusnya, faedah belajar secara berkumpulan ialah dapat mewujudkan persaingan yang sihat dan menguntungkan. Hal ini demikian kerana belajar secara berkumpulan mampu membuka langkah kepada pelajar untuk memajukan diri dalam pelajaran. Sebagai tamsilnya, seorang pelajar berasa tercabar dengan rakannya yang menguasai kemahiran menjawab dengan lebih baik. Pelajar tersebut akan berusaha mengukuhkan kemahiran menjawabnya dan seterusnya mencapai keputusan yang cemerlang dalam sesuatu mata pelajaran. Perkara ini merupakan satu persaingan yang sihat kerana setiap pelajar berusaha untuk meningkatkan prestasi masing-masing dengan bersaing antara satu sama lain dalam bidang akademik. Berdasarkan mauduk yang dinyatakan, sudah terang lagi bersuluh, belajar secara berkumpulan memang banyak manfaatnya kerana mampu mewujudkan persaingan yang sihat dan menguntungkan.
       
          Secara deduktifnya, belajar secara berkumpulan boleh dikatakan sebagai batu loncatan ke arah kejayaan kerana usaha ini boleh mendatangkan pelbagai faedah kepada pelajar-pelajar. Belajar secara berkumpulan merupakan langkah yang bijak bagi  pelajar yang ingin mencapai kecemerlangan. Setiap pelajar hendaklah memberikan komitmen yang sepenuhnya dan tidak melaksanakan aktiviti ini seperti melepaskan batuk di tangga bagi memastikan aktiviti belajar secara berkumpulan ini berkesan dan berjalan lancar. Oleh itu, sebagai bakal pemimpin negara, kita seyogianya melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan memanfaatkan kaedah belajar secara berkumpulan untuk menjadi seorang yang cemerlang dan seterusnya memberi sumbangan kepada negara.

Quotes of the day:

We read to know we're not alone.

No comments:

Post a Comment